Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze.
Statut Zespołu Przedszkoli
Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu
Podstawa prawna:
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – (tekst jedn. Dz.U. 2021 r. poz.1082 z późn. zm.);
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – (tekst jedn. Dz.U. 2020 r. poz. 1327 z późn. zm.);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz.502)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: : publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 320 )
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” – (tekst jedn. Dz.U. 2016 poz. 283) w szczególności Dział VI Projekty aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym oraz dział V.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
1) Przedszkole Samorządowe Nr 14 w Wałbrzychu przy ul. Kasztelańskiej 7,
2) Przedszkole Samorządowe Nr 8 w Wałbrzychu przy ul. Grodzkiej 13.
2.Nadzór pedagogiczny nad Zespołem Przedszkoli Samorządowych nr 1 sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu ul. Plac Powstańców Warszawy 1.
Pełna nazwa Zespołu używana na pieczęci brzmi:
Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu
58-316 Wałbrzych
1 przedszkolu - należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe Nr 14 w Wałbrzychu przy ul. Kasztelańskiej 7 oraz Przedszkole Samorządowe Nr 8 w Wałbrzychu przy ul. Grodzkiej 13,
2 ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r.poz. 1148 z późn. zm.),
3 nauczycielu- należy przez to rozumieć każdego pracownika przedszkola wchodzącego w skład zespołu,
4 rodzicach - należy przez to rozumieć również opiekunów prawnych dziecka.
Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu
Przedszkole Samorządowe Nr 14 w Wałbrzychu
58-316 Wałbrzych
oraz
Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu
Przedszkole Samorządowe Nr 8 w Wałbrzychu
58-316 Wałbrzych
oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) i rozporządzeń wykonawczych do
tej ustawy, aktu założycielskiego i niniejszego statutu.
programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
Podstawa programowa realizowana jest przez 5 godzin dziennie.
poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala Dyrektor zgodnie z Uchwałą Rady
Miejskiej Wałbrzycha.
1) przyjmowania na dyżur wakacyjny do danego przedszkola dzieci uczęszczających do tego przedszkola w danym roku szkolnym tzw. przedszkola „macierzystego” oraz
2) przyjmowania dzieci obojga pracujących rodziców/opiekunów prawnych lub pracującego rodzica/opiekuna prawnego, który samotnie wychowuje dziecko i nie korzystających w tym okresie z urlopu.
Rozdział II
Cele i zadania Zespołu
i opiekuńczą określoną w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
1) zapewnienie realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) zapewnienie odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, warunków do nauki i zabawy, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
3) zapewnienie zajęć rewalidacyjnych,
4) zapewnienie, stosownie do potrzeb, zajęć specjalistycznych rozwijających zainteresowania
i zdolności, dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i innych o charakterze terapeutycznym,
5) integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym.
w Rozporządzeniu MEN z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych( Dz.U.z1992r.Nr36 poz.155 ze zm.)
Rozdział III
Organy Zespołu
2) Rada Pedagogiczna Zespołu,
3 ) Rady Rodziców Zespołu ,
4) Wicedyrektor zespołu.
1) kieruje działalnością zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej Zespołu, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu zaopiniowanym przez radę pedagogiczną Zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę Zespołu,
7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół,
8) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
9) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi
profilaktyczną opiekę zdrowotną, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL dziecka celem właściwej realizacji tej opieki,
10) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez Zespół z przepisami o ochronie danych osobowych.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
3) dokonywania oceny pracy,
4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu.
i na jego terenie,
a w szczególności Regulaminu Pracy, przepisy w zakresie bhp i p.poż,
1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu,
2) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,
3) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
4) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Zespołem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Zespołu.
5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole,
6)uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej i Statutu Przedszkola oraz ewentualne wprowadzanie zmian do tych dokumentów.
1) organizację pracy Zespołu w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) projekt planu finansowego Zespołu,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego.
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców Zespołu.
1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Zespołu,
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Zespołu
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
1) organizowanie wspólnych posiedzeń,
2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania,
3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
1) wysłuchanie każdej ze stron,
2) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumień,
3) mediacje,
4) umożliwienie stronom spotkania na neutralnym gruncie.
Rozdział IV
Organizacja pracy Zespołu
2.Praca wychowawczo dydaktyczna i opiekuńcza w Zespole prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i dopuszczone do użytku przez dyrektora Zespołu programy wychowania przedszkolnego.
1) dzieci 3-4 letnie -15-20 minut,
2) dzieci 5-letnie -25 minut,
3) dzieci 6-letnie -30 minut.
1) dyżury nauczycieli i innych pracowników Zespołu w budynku i jego otoczeniu zgodnie z ustalonym harmonogramem dyżurów,
2) prowadzenie działań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych pod nadzorem nauczycieli,
3) uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć równomiernego ich rozłożenia w każdym dniu,
4) zapewnienie różnorodności zajęć w każdym dniu.
1) przydzielanie opiekunów wycieczek zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) zgłaszanie właściwym służbom autokarów wycieczkowych celem dokonania kontroli technicznej,
3) zaopatrzenie dzieci w odpowiedni sprzęt i środki ochrony indywidualnej w czasie prac na rzecz Zespołu lub środowiska.
1) oznaczenie dróg ewakuacyjnych i wywieszenie planu ewakuacji w widocznych miejscach,
2) odpowiednia wentylację i ogrzewania oraz właściwe oświetlenie sal zabaw i sal lekcyjnych,
3) odpowiednie oznakowanie miejsc pracy oraz pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym,
4) zabezpieczenie schodów balustradami z poręczami, a stopni schodów powierzchnią antypoślizgową,
5) wyposażenie pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia, pokoju nauczycielskiego i sekretariatu w apteczki.
1) szkoleniu wszystkich pracowników Zespołu w zakresie bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach oraz udzielania pierwszej pomocy,
2) dostosowania wymiarów ławek uczniowskich, stolików przedszkolnych, krzeseł i innego typu sprzętu przedszkolnego i szkolnego do wzrostu uczniów, rodzaju pracy oraz wymagań ergonomii,
3) omawianiu zasad bezpieczeństwa podczas zajęć z uczniami.
1) pomieszczeń do nauki i zabawy z niezbędnym wyposażeniem,
2) posiłków,
3) zespołu urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
4) pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni.
Rozdział V
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu
1) poznanie wychowanków oraz ich środowiska, a także stały kontakt z rodzicami i włączanie ich w życie zespołu poprzez indywidualne rozmowy, wywiadówki, ankiety, imprezy przedszkolne i środowiskowe,
2) integrowanie zespołu poprzez organizowanie wycieczek i innych imprez,
3) rozwiązywanie indywidualnych i grupowych problemów,
4) uczenie radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
5) kierowanie wychowanków do poradni psychologiczno-pedagogicznej,
6) występowanie o pomoc socjalną,
7) prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej, mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci przy wykorzystaniu uzyskanych informacji o dziecku w planowaniu i realizowaniu pracy indywidualnej; obserwacje przeprowadza się dwa razy w roku i dokumentuje je arkuszem diagnostycznym
8) troska o wychowanie społeczno-moralne wychowanków zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka oraz Konwencją o Prawach Dziecka
9) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
10) opracowanie w oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej i realizowanie indywidualnego dla każdego dziecka programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,
11) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
12) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
13) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
14) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych i troska o estetykę pomieszczeń,
5.Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.
Rozdział VI
Organizacja współdziałania z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zwaną dalej "Poradnią"
1) konsultacje na terenie Poradni lub Zespołu mające na celu omówienie wyników badań i obserwacji, procedury postępowania diagnostycznego,
2) szkolenie rady pedagogicznej zgodne z tematami zgłaszanymi przez dyrektora Zespołu lub nauczycieli,
3) wspólne posiedzenia zespołów wychowawczych lub konsultacyjnych,
4) prowadzenie mediacji,
5) cykliczne spotkania grup wsparcia działających w poradni, szczególnie dla pedagogów, psychologów i logopedów,
6) szkolenia organizowane przez Poradnię,
7) badania przesiewowe organizowane wspólnie przez nauczycieli i pracowników Poradni, mające na celu obserwację i jak najwcześniejszą diagnozę np. ryzyka dysleksji, wad wymowy, słuchu, wzroku,
8) prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Rozdział VII
Organizacja i formy współdziałania Zespołu z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki
1) udział rodziców w organizowaniu procesu wychowawczego, dydaktycznego i opiekuńczego,
2) dążenie do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Zespołu i środowiska
rodzinnego dzieci i uczniów,
3) współdziałanie w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci i uczniów,
4) podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców,
5) przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w Zespole,
6) poznawanie oczekiwań rodziców wobec Zespołu,
7) tworzenie partnerskich relacji pomiędzy rodzicami a środowiskiem szkolnym.
1) spotkania dyrektora Zespołu z ogółem rodziców,
2) rozmowy indywidualne rodziców z wychowawcą, dyrektorem Zespołu,
3) spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem ustalonym na dany rok szkolny, nie rzadziej niż raz na kwartał.
1) przestrzeganie niniejszego statutu,
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
3) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną na piśmie
przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
5) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
6) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a w przypadku
dzieci objętych obowiązkowym, rocznym przygotowaniem przedszkolnym pisemne
usprawiedliwienie nieobecności przez rodziców, prawnych opiekunów dziecka lub
lekarza, niezwłocznie po ustaniu nieobecności,
7) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
8) wpajanie dziecku ogólnie przyjętych społecznie norm zachowanie wobec innych dzieci
i dorosłych,
9) dbanie o czystość dziecka i właściwy dobór stroju dostosowany do warunków
atmosferycznych i sytuacji.
1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju
przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa
w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania
dziecku pomocy,
4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji
pracy przedszkola,
Rozdział VIII
Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu oraz żywienie
w Regulaminie wnoszenia opłat za realizację świadczeń w przedszkolu i ustalone są
zgodnie Uchwałą Rady Miejskiej Wałbrzycha.
programową wychowania przedszkolnego.
koszty zajęć dodatkowych prowadzonych w przedszkolu na życzenie rodziców oraz koszty
wyżywienia dzieci, zwane w dalszej części statutu opłatą partycypacyjną.
dziecka w przedszkolu, w terminach ustalonych przez dyrektora. Informacja o terminach
pobierania opłaty podawana jest do wiadomości rodziców poprzez wywieszenie na
tablicy ogłoszeń.
a także podejmowanie czynności zmierzających do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data |
---|---|---|---|---|---|
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data |