Proszę czekać
Proszę czekać

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze.

 

 

       Statut Zespołu Przedszkoli     

     Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu

 

 

Podstawa prawna:

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – (tekst jedn. Dz.U. 2021 r. poz.1082 z późn. zm.);​

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – (tekst jedn. Dz.U. 2020 r. poz. 1327 z późn.  zm.);​

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz.502)​

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: : publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 320 )​

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” – (tekst jedn. Dz.U. 2016 poz. 283) w szczególności Dział VI Projekty aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym oraz dział V.​

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

  • 1. Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu przy ul. Kasztelańskiej 7, zwany dalej "Zespołem" tworzą:

1) Przedszkole Samorządowe Nr 14 w Wałbrzychu przy ul. Kasztelańskiej 7,

2) Przedszkole Samorządowe Nr 8 w Wałbrzychu przy ul. Grodzkiej 13.

  • 2. Siedziba Zespołu mieści się w Wałbrzychu przy ul. Kasztelańskiej 7.
  • 3. 1.Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Wałbrzych, Plac Magistracki 1, 58-300 Wałbrzych.

2.Nadzór pedagogiczny nad Zespołem Przedszkoli Samorządowych nr 1 sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu ul. Plac Powstańców Warszawy 1.

  • 4. Zespół Przedszkoli Samorządowych nr 1 w Wałbrzychu jest jednostką organizacyjną Gminy, działającą w formie jednostki budżetowej.

Pełna nazwa Zespołu używana na pieczęci brzmi:

Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu

  1. Kasztelańska 7

58-316 Wałbrzych

  • 5. Ilekroć w statucie jest mowa o:

      1 przedszkolu - należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe Nr 14 w Wałbrzychu przy ul. Kasztelańskiej 7 oraz Przedszkole Samorządowe Nr 8 w Wałbrzychu przy ul. Grodzkiej 13,

2 ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz.              U. z 2019 r.poz. 1148 z późn. zm.),

3 nauczycielu- należy przez to rozumieć każdego pracownika przedszkola wchodzącego w skład  zespołu,

4 rodzicach - należy przez to rozumieć również opiekunów prawnych dziecka.

  • 6. 1. Nazwa przedszkoli wchodzących w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu i nazwy przedszkola i brzmi:

Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu

Przedszkole Samorządowe Nr 14 w Wałbrzychu

  1. Kasztelańska 7

58-316 Wałbrzych

oraz

Zespół Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu

Przedszkole Samorządowe Nr 8 w Wałbrzychu

  1. Grodzka 13

58-316 Wałbrzych

  1. Przedszkole działa na podstawie Ustawy ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo

oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) i rozporządzeń wykonawczych do

tej ustawy, aktu założycielskiego i niniejszego statutu.

  1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy

  programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.

 Podstawa programowa realizowana jest przez 5 godzin dziennie.

  1. Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające

poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala Dyrektor zgodnie z Uchwałą Rady

Miejskiej Wałbrzycha.

  1. Dyrektor odpowiada za organizację działalności poszczególnych przedszkoli w okresie wakacji, w tym o ilości miejsc w przedszkolu w okresie wakacji, uwzględniając realne możliwości organizacyjne placówek.
  2. Decyzję o przyjęciu dziecka do danego przedszkola w Zespole Przedszkoli Samorządowych Nr 1 w Wałbrzychu w okresie wakacji podejmuje dyrektor, kierując się zasadą pierwszeństwa:

1) przyjmowania na dyżur wakacyjny do danego przedszkola dzieci uczęszczających do tego przedszkola w danym roku szkolnym tzw. przedszkola „macierzystego” oraz

2) przyjmowania dzieci obojga pracujących rodziców/opiekunów prawnych lub pracującego rodzica/opiekuna prawnego, który samotnie wychowuje dziecko i nie korzystających w tym okresie z urlopu.

  1. W celu przyjęcia dziecka do przedszkola w okresie wakacji rodzic ma obowiązek złożyć wypełniony wniosek wraz z załącznikami w sekretariacie przedszkola tylko w formie papierowej.

 

Rozdział II

Cele i zadania Zespołu

  • 7. 1. Cele i zadania Zespołu wynikają z celów i zadań przedszkoli działających w ramach Zespołu.
  1. Celem Zespołu jest koordynowanie zadań przedszkoli w zakresie tworzenia właściwych dla prawidłowego rozwoju wychowanków warunków opiekuńczo-wychowawczych, a także zdrowotnych oraz wspomaganie procesów mających bezpośredni wpływ na ich rozwój.
  2. Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe oraz wydanych na jej podstawie aktach  wykonawczych,   prowadząc   działalność   dydaktyczną,   wychowawczą

i opiekuńczą określoną w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

  1. W Zespole udziela się dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci oraz rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor Zespołu, korzystanie z niej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • 8. 1 Zespół organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:

1) zapewnienie realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) zapewnienie odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, warunków do nauki i zabawy, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,

3) zapewnienie zajęć rewalidacyjnych,

4) zapewnienie, stosownie do potrzeb, zajęć specjalistycznych rozwijających zainteresowania

i zdolności, dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i innych o charakterze terapeutycznym,

5) integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym.

  • 9. 1. Zespół umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
  1. Zespół organizuje naukę religii lub etyki na wniosek rodziców wyrażony w formie pisemnego oświadczenia.
  2. Nauka religii odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami na zasadach określonych

w Rozporządzeniu MEN z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania  nauki religii w szkołach publicznych( Dz.U.z1992r.Nr36 poz.155 ze zm.)

  • 10. Zespół realizuje zadania z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju dzieci, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.

Rozdział III

Organy Zespołu

  • 11. 1. Organami Zespołu są:
  • Dyrektor Zespołu,

      2)    Rada Pedagogiczna Zespołu,

      3 )   Rady Rodziców Zespołu ,

      4)   Wicedyrektor zespołu.

  1. Zespół zapewnia swobodę działania organów w wypełnianiu kompetencji przewidzianych w ustawie, umożliwia organizowanie spotkań tych organów, zapewnia bieżącą wymianę informacji oraz zapewnia realizację zgodnych z obowiązującymi prawem zadań i uchwał.
  • 12. 1. Dyrektor Zespołu:

1) kieruje działalnością zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,

2) sprawuje nadzór pedagogiczny,

3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4) realizuje uchwały rady pedagogicznej Zespołu, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

5) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,

6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu zaopiniowanym przez radę pedagogiczną Zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę Zespołu,

7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół,

8) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

9) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi

profilaktyczną opiekę zdrowotną, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL dziecka celem właściwej realizacji tej opieki,

10) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez Zespół z przepisami o ochronie danych osobowych.

  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
  2. Dyrektor decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,

3) dokonywania oceny pracy,

4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu.

  1. Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców Zespołu.
  2. Do zadań w-ce dyrektora należy w szczególności:
  • sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie hospitacji nauczycieli zgodnie z harmonogramem,
  • prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie jej do księgowości,
  • wyznaczanie nauczycieli na zastępstwa,
  • opracowywanie analiz wyników badań efektywności nauczania i wychowania,
  • wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych,
  • przygotowanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli,
  • przeprowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego,
  • opracowanie planu pracy na każdy rok szkolny i wprowadzenie niezbędnych zmian po wszelkich zamianach organizacyjnych,
  • bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych nauczycielom,
  • wstępna kontrola dokumentacji wycieczek,
  • opracowywanie planu uroczystości i imprez przedszkolnych,
  • organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,
  • pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonych przez dyrektora godzinach,
  • zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
  • współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk studenckich oraz prowadzenie wymaganej dokumentacji,
  • nadzór nad organizacjami, stowarzyszeniami i wolontariuszami działającymi w Zespole za zgodą Dyrektora i pozyskiwanie opinii Rady Rodziców w zakresie działania programowego,
  • opracowywanie na potrzeby dyrektora i Rady Pedagogicznej wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
  • kontrola w szczególności realizacji przez nauczycieli podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • egzekwowanie przestrzegania przez nauczycieli i rodziców postanowień statutu,
  • dbałość o właściwe wyposażenie przedszkoli w środki dydaktyczne i sprzęt,
  • przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, decyzji z zakresu swoich obowiązków,
  • weryfikacja i przygotowanie materiałów celem ich publikacji na stronie www przedszkola oraz systematyczna kontrola jej zawartości,
  • uaktualnianie strony BIP , prowadzenie SIO,
  • obsługa programów NABO,PABS,OSON,KP,
  • kontrolowanie prawidłowości wymagań edukacyjnych stawianych przez nauczycieli wychowankom w zakresie zgodności ich z podstawą programową,
  • rozstrzyganie sporów między nauczycielami w zakresie upoważnienia dyrektora Zespoły,
  • współpraca z Radami Rodziców i Radą Pedagogiczną,§28 Regulaminu,
  • wykonywanie poleceń dyrektora Zespołu,
  • zastępowanie dyrektora Zespołu podczas jego nieobecności.
  • kontrola pracy pracowników obsługi,
  • dbałość o autorytet Rad Pedagogicznych, ochronę praw i godności nauczycieli,
  • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, policją i służbami porządkowymi w zakresie pomocy wychowankom i zapewnieniu ładu i porządku w przedszkolu

i na jego terenie,

  • przestrzeganie wszelkich regulaminów i procedur wewnątrz przedszkolnych

 a w szczególności Regulaminu Pracy, przepisy w zakresie bhp i p.poż,

  • realizacja obowiązków pracownika samorządowego zawartych w §28 Rozporządzenia.
  • 13. 1. W Zespole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu.
  • 14. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu,

2) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,

3) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,

4) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Zespołem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Zespołu.

5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole,

6)uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej i  Statutu Przedszkola oraz ewentualne wprowadzanie zmian do tych dokumentów.

  1. Rada pedagogiczna opiniuje:

1) organizację pracy Zespołu w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,

2) projekt planu finansowego Zespołu,

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach

wynagrodzenia zasadniczego.

  • 15. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
  • 16. 1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  1. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w zespole w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
  2. Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.
  3. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  4. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci, uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.
  5. Na wniosek dyrektora szkoły pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna przedstawia na posiedzeniach rady pedagogicznej zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia wychowanków przedszkola, z zachowaniem w tajemnicy informacji o ich stanie zdrowia.
  • 17. 1. W Zespole działają dwie rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców dzieci Zespołu. uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 14 w Wałbrzychu oraz Przedszkola Samorządowego Nr 8 w Wałbrzychu.
  1. W zebraniach rady rodziców może uczestniczyć pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna w celu omówienia zagadnień z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia wychowanków przedszkola, z zachowaniem w tajemnicy informacji o stanie ich zdrowia.
  2. W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
  3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa:

1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,

2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców Zespołu.

  1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów Zespołu, organu prowadzącego Zespół oraz do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami  i opiniami we wszystkich sprawach Zespołu.
  2. Do kompetencji rady rodziców należy:

1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Zespołu,

2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Zespołu

  1. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu rada rodziców może gromadzić fundusze

z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

  • 18. 1. Organy Zespołu współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju i nauki dzieci i uczniów oraz podnoszenia jakości pracy Zespołu.
  1. Organy Zespołu zapewniają przepływ bieżącej informacji pomiędzy sobą poprzez:

1) organizowanie wspólnych posiedzeń,

2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania,

3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.

  1. Spory pomiędzy organami Zespołu rozstrzyga dyrektor Zespoły poprzez:

1) wysłuchanie każdej ze stron,

2) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumień,

3) mediacje,

4) umożliwienie stronom spotkania na neutralnym gruncie.

  1. W sprawach nierozstrzygniętych przez dyrektora Zespołu strony mogą się zwracać, w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny. Decyzje organów są ostateczne.

Rozdział IV

Organizacja pracy Zespołu

  • 20. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział liczący do 25 dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
  • 21. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkoli wchodzących w skład Zespołu opiniowany i zatwierdzany zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.Praca wychowawczo dydaktyczna i opiekuńcza w Zespole  prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i dopuszczone do użytku przez dyrektora Zespołu programy wychowania przedszkolnego.

  1. Czas trwania zajęć wychowawczo dydaktycznych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i powinien wynosić:

1) dzieci 3-4 letnie -15-20 minut,

2) dzieci 5-letnie -25 minut,

3) dzieci 6-letnie -30 minut.

  1. W Zespole mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe, których termin i sposób udokumentowania ustala dyrektor.
  • 22. 1. Zespół zapewnia bezpieczeństwo dzieciom oraz ochrania ich zdrowie w czasie pobytu w Zespole poprzez:

1) dyżury nauczycieli i innych pracowników Zespołu w budynku i jego otoczeniu zgodnie z ustalonym  harmonogramem dyżurów,

2) prowadzenie działań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych pod nadzorem     nauczycieli,

3) uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć równomiernego ich rozłożenia w każdym dniu,

4) zapewnienie różnorodności zajęć w każdym dniu.

  1. Zespół zapewnia bezpieczeństwo dzieciom oraz ochrania ich zdrowie w czasie pobytu poza Zespołem poprzez:

1) przydzielanie opiekunów wycieczek zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2) zgłaszanie właściwym służbom autokarów wycieczkowych celem dokonania kontroli technicznej,

3) zaopatrzenie dzieci w odpowiedni sprzęt i środki ochrony indywidualnej w czasie prac na rzecz Zespołu lub środowiska.

  1. W przypadku absencji nauczycieli, lub małej ilości dzieci, w okresach przedświątecznych, feriach, wakacjach istnieje możliwość łączenia grup i funkcjonowania placówki na zasadzie dyżuru.
  • 23. 1. W budynku Zespołu zapewnia się:

1) oznaczenie dróg ewakuacyjnych i wywieszenie planu ewakuacji w widocznych miejscach,

2) odpowiednia wentylację i ogrzewania oraz właściwe oświetlenie sal zabaw i sal lekcyjnych,

3) odpowiednie oznakowanie miejsc pracy oraz pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom  nieuprawnionym,

4) zabezpieczenie schodów balustradami z poręczami, a stopni schodów powierzchnią antypoślizgową,

5) wyposażenie pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia, pokoju nauczycielskiego i sekretariatu  w apteczki.

  • 24. Wejście na teren Zespołu zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający przebywanie na jego terenie osób nieuprawnionych.
  • 25. 1. Zespół prowadzi działania profilaktyczne polegające na:

1) szkoleniu wszystkich pracowników Zespołu w zakresie bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach  i placówkach oraz udzielania pierwszej pomocy,

2) dostosowania wymiarów ławek uczniowskich, stolików przedszkolnych, krzeseł i innego typu sprzętu przedszkolnego i szkolnego do wzrostu uczniów, rodzaju pracy oraz wymagań ergonomii,

3) omawianiu zasad bezpieczeństwa podczas zajęć z uczniami.

  • 26. 1. Zespół zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:

1) pomieszczeń do nauki i zabawy z niezbędnym wyposażeniem,

2) posiłków,

3) zespołu urządzeń sportowo-rekreacyjnych,

4) pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni.

Rozdział V

Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu

  • 27. W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
  • 28. 1. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy przede wszystkim odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci oraz:

1) poznanie wychowanków oraz ich środowiska, a także stały kontakt z rodzicami i włączanie ich w życie zespołu poprzez indywidualne rozmowy, wywiadówki, ankiety, imprezy przedszkolne i środowiskowe,

2) integrowanie zespołu poprzez organizowanie wycieczek i innych imprez,

3) rozwiązywanie indywidualnych i grupowych problemów,

4) uczenie radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

5) kierowanie wychowanków do poradni psychologiczno-pedagogicznej,

6) występowanie o pomoc socjalną,

7)  prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej, mającej na celu poznanie                           i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci przy wykorzystaniu uzyskanych informacji                       o dziecku w planowaniu i realizowaniu pracy indywidualnej; obserwacje przeprowadza się                   dwa razy w roku i dokumentuje je arkuszem diagnostycznym

8) troska o wychowanie społeczno-moralne wychowanków zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka oraz Konwencją o Prawach Dziecka

9) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,

10) opracowanie w oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej i realizowanie indywidualnego dla każdego dziecka programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,

11)  wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

12)   stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,

13)  planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,

14)  dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych i troska o estetykę   pomieszczeń,

  1. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
  2. W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej i logopedą.
  3. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej

 5.Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.

  • 29. 1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Zespołu, utrzymanie budynku Zespołu i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo dzieci i uczniów, dbanie o ład i czystość w budynku Zespołu.
  1. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników, o których mowa w ust. 1 ustala dyrektor Zespołu.

Rozdział VI

Organizacja współdziałania z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zwaną dalej "Poradnią"

  • 30. 1. W Zespole organizowane jest współdziałanie z Poradnią poprzez podejmowanie następujących form:

1) konsultacje na terenie Poradni lub Zespołu mające na celu omówienie wyników badań i obserwacji, procedury postępowania diagnostycznego,

2) szkolenie rady pedagogicznej zgodne z tematami zgłaszanymi przez dyrektora Zespołu lub nauczycieli,

3) wspólne posiedzenia zespołów wychowawczych lub konsultacyjnych,

4) prowadzenie mediacji,

5) cykliczne spotkania grup wsparcia działających w poradni, szczególnie dla pedagogów, psychologów  i logopedów,

6) szkolenia organizowane przez Poradnię,

7) badania przesiewowe organizowane wspólnie przez nauczycieli i pracowników Poradni, mające na celu obserwację i jak najwcześniejszą diagnozę np. ryzyka dysleksji, wad wymowy, słuchu, wzroku,

8) prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Rozdział VII

Organizacja i formy współdziałania Zespołu z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki

  • 31. 1. W Zespole organizuje się współdziałanie z rodzicami poprzez:

1) udział rodziców w organizowaniu procesu wychowawczego,  dydaktycznego  i  opiekuńczego,

2) dążenie do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Zespołu i środowiska

rodzinnego dzieci i uczniów,

3) współdziałanie w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci i uczniów,

4) podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców,

5) przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w Zespole,

6) poznawanie oczekiwań rodziców wobec Zespołu,

7) tworzenie partnerskich relacji pomiędzy rodzicami a środowiskiem szkolnym.

  • 32. 1. Formy współdziałania z rodzicami:

1) spotkania dyrektora Zespołu z ogółem rodziców,

2) rozmowy indywidualne rodziców z wychowawcą, dyrektorem Zespołu,

3) spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem ustalonym na dany rok szkolny, nie rzadziej niż raz na  kwartał.

  1. 2. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:

1) przestrzeganie niniejszego statutu,

2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

3) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,

4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną na piśmie

przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

5) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

6) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a w przypadku

dzieci objętych obowiązkowym, rocznym przygotowaniem przedszkolnym pisemne

usprawiedliwienie nieobecności przez rodziców, prawnych opiekunów dziecka lub

lekarza, niezwłocznie po ustaniu nieobecności,

7) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

8) wpajanie dziecku ogólnie przyjętych społecznie norm zachowanie wobec innych dzieci

i dorosłych,

9) dbanie o czystość dziecka i właściwy dobór stroju dostosowany do warunków

atmosferycznych i sytuacji.

  1. Rodzice mają prawo do:

1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju

przedszkola i planów pracy w danym oddziale,

2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,

3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa

w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania

dziecku pomocy,

4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji

pracy przedszkola,

Rozdział VIII

Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu oraz żywienie

  • 33 1. Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym zawarte są

w Regulaminie wnoszenia opłat za realizację świadczeń w przedszkolu i ustalone są

zgodnie Uchwałą Rady Miejskiej Wałbrzycha.

  1. W ramach środków budżetowych Gminy Wałbrzych, przedszkole realizuje podstawę

programową wychowania przedszkolnego.

  1. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci uczęszczających do oddziałów ponoszą w całości

koszty zajęć dodatkowych prowadzonych w przedszkolu na życzenie rodziców oraz koszty

wyżywienia dzieci, zwane w dalszej części statutu opłatą  partycypacyjną.

  1. Miesięczną opłatę za wyżywienie pobiera się w zależności od ilości dni obecności

dziecka w przedszkolu, w terminach ustalonych przez dyrektora. Informacja o terminach

pobierania opłaty podawana jest do wiadomości rodziców poprzez wywieszenie na

tablicy ogłoszeń.

  1. Obowiązkiem dyrektora przedszkola, jako osoby kierującej przedszkolem samorządowym, jest terminowe pobieranie opłat  przedszkolnych, kierowanie  zobowiązanych  wezwań  do  zapłaty,      

a także podejmowanie czynności zmierzających do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji.

  1. Po powstaniu zaległości dyrektor kieruje do dłużników (rodziców dziecka) pisemne wezwanie do zapłaty z żądaniem spłaty zaległości w terminie określonym w wezwaniu.
  2. Wezwanie wysyła dyrektor przedszkola, na podstawie stosownego pełnomocnictwa, działając w imieniu organu prowadzącego, jako kierownik jednostki organizacyjnej gminy.
  3. Na kwotę zaległości składa się suma nieuiszczonych opłat wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od tych opłat, liczonymi od dnia następującego po terminie płatności.
  4. W razie braku dobrowolnej spłaty dyrektor wytacza powództwo przeciwko rodzicom wychowanka, o czym po upływie terminu wyznaczonego w wezwaniu (z uwzględnieniem czasu niezbędnego na doręczenie korespondencji) informuje organ prowadzący – na piśmie.
  5. Powództwo należy kierować do sądu rejonowego wydział cywilny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużników.
  6. Powodem jest organ prowadzący.
  7. Po wydaniu przez sąd prawomocnego wyroku bądź nakazu zapłaty, w którym sąd zasądzi zaległą kwotę (wraz z odsetkami i kosztami procesu) na rzecz gminy, należy złożyć do tego samego sądu wniosek o nadanie orzeczeniu klauzuli wykonalności i doręczenie odpisu orzeczenia z klauzulą.
  8. Po otrzymaniu orzeczenia z klauzulą (tzw. tytułu wykonawczego) sprawa zostaje skierowana do egzekucji sądowej po uprzednim złożeniu stosownego wniosku do komornika sądowego, w którym należy przede wszystkim określić rodzaj egzekucji (np. z rachunku bankowego, zwrotu PIT, wynagrodzenia za pracę itp.).
  9. Do wniosku należy załączyć tytuł wykonawczy. Komornik ma za zadanie wyegzekwować zasądzoną kwotę wraz z kosztami egzekucji.

 

 

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

  • 34. 1. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Zasady gospodarki finansowej Zespołu określają odrębne przepisy.
  2. Obsługę finansowo-księgową Zespołu prowadzi Centrum Obsługi Jednostek Miasta Wałbrzycha.
  3. Zmiany w niniejszym statucie wprowadzane są uchwałami rady pedagogicznej.
  4. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym statucie obowiązują statuty przedszkoli wchodzących w skład Zespołu.
  5. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.

 

LpNazwaOpisTypRozmiarData
LpNazwaOpisTypRozmiarData